Nationaal Park Plitvice in 2019 – online tickets

/
48778 Views

Sinds april 2019 moeten tickets voor Nationaal Park Plitvice van tevoren online worden gekocht.

Omdat steeds meer mensen van deze nieuwe informatie op de hoogte zijn, neemt de verkoop van online tickets alleen maar toe. Bovendien wordt het steeds drukker in het park in de aanloop naar het hoogseizoen. Wie op de dag zelf ter plekke kaartjes wil kopen, loopt een groot risico dat alles al uitverkocht is, of dat je uren moet wachten tot je naar binnen mag. Dit is in de eerste weken na de invoering van het nieuwe systeem al gebleken. Verschillende Kroatische media hebben bezoekers geïnterviewd die van ver kwamen en niet naar binnen konden.

Het komt er dus op neer dat van tevoren online tickets kopen de enige manier is om er zeker van te zijn dat je het park kunt bezoeken. Vandaar dat de officiële website van het park dus ook vermeldt dat je uitsluitend vantevoren tickets kunt kopen: “Tickets can be purchased only in advance, at least 2 days prior your arrival.” 

Hieronder volgt een overzicht van de nieuwe regels met betrekking tot het boeken van tickets voor het park:

1. De link naar de online ticket verkoop vind je hier.

2. Tickets moeten minstens 2 dagen vantevoren online worden gekocht. Betalen kan alleen met creditcard.

3. Na het boeken ontvang je een email met een voucher die je moet opslaan op je mobile telefoon, of moet uitprinten en mee moet nemen naar de ingang van het park, waar de voucher zal worden omgeruild voor een entreebewijs.

4. Alleen bij een van deze drie ingangen kan de voucher worden omgeruild voor een entreebewijs: Ingang 1, Ingang 2, Zij-ingang Flora. Bij het online boeken van de tickets moet je reeds een ingang kiezen, en alleen deze ingang mag je nemen.

5. Tijdens het online boeken moet je een datum en een tijdstip selecteren voor je bezoek, er is een beperkt aantal tickets beschikbaar voor ieder tijdstip, wees er dus op tijd bij. Hier kun je zien hoeveel beschikbare tickets er nog zijn op de dag van vandaag.

6. Tickets zijn alleen geldig op de gekozen datum en het gekozen tijdstip. Alleen tijdens het gekozen uur krijg je toegang tot het park. Kom je te laat, dan is je ticket niet meer geldig en krijg je je geld niet terug.

7. Je kunt je voucher omruilen voor een entreebewijs bij het ingang vanaf een half uur voor het gekozen tijdstip tot aan het einde van het gekozen uur. Voorbeeld: wanneer je hebt gekozen voor 09:00 uur, kun je je entreebewijs ophalen tussen 08:30 en 10:00 en kun je het park betreden tussen 09:00 en 10:00 uur.

8. Wanneer je het park eenmaal hebt verlaten mag je niet meer terug naar binnen. Dit betekent dus dat onze tip om het park ’s ochtends vroeg te bezoeken, de middag elders door de brengen, en het park vervolgens aan het eind van de middag of begin van de avond opnieuw te bezoeken niet meer geldig is!

9. Wie een twee-dagen ticket koopt, moet op de eerste dag het gekozen tijdstip aanhouden. Op de tweede dag mag je zelf kiezen hoe laat je naar binnen gaat en mag je zelf bepalen welke ingang je neemt. Een twee-dagen ticket is alleen geldig op twee opeenvolgende dagen.

10. Het is NIET mogelijk om tickets te annuleren. Alleen wanneer het park zelf besluit om te sluiten (wegens gevaarlijke weersomstandigheden) krijgen bezoekers hun geld terug.

11. Wil je de datum van je bezoek veranderen nadat je al tickets hebt besteld, neem dan zo snel mogelijk contact op met het park, omdat dit alleen mogelijk is als er nog plaatsen beschikbaar zijn op de nieuwe datum.

12. Er worden mogelijk kosten in rekening gebracht wanneer tickets worden gewijzigd.

13. Het is toegestaan om tickets te verkopen indien je zelf niet kunt komen, maar de kopers moeten in dezelfde categorie vallen (volwassene, kind (7-18 jaar), student, bezoeker met een handicap) en dezelfde ticketstatus hebben (groep of individuele bezoeker).

 

De reden voor dit nieuwe ticket systeem is om de drukte in het park beter onder controle te krijgen, bezoekers beter te spreiden over de dag en om het aantal bezoekers tijdens de piekuren te beperken. Er is een daglimiet ingesteld van 10.000 bezoekers.

We raden je aan om ruim op tijd je tickets te boeken en een zo vroeg mogelijk tijdstip te kiezen. Vanwege de omvang van het park zou het zonde zijn om pas ’s middags te arriveren en niet alles te kunnen zien (tenzij je bewust niet meer dan een paar uurtjes in het park door wilt brengen).

Voor meer informatie over Plitvice kun je onze andere artikelen over het park lezen:

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

32 Comments

  1. Ik probeer vanuit Kroatië tickets te bestellen maar loop continue vast op de officiële website. Na twee uur vind ik het wel welletjes. Erg jammer dat de site kennelijk overbelast is aangezien dit nu de toegang van plitvice is.

    Met vriendelijke groet
    Rob

  2. Wij willen graag een ticket voor 1 dag aankopen maar er zijn enkel 2 dag tickets te verkrijgen. Dit is voor als studenten dubbele prijs en dat willen we vermijden!

    • Beste Maryse, hoe het kan dat je alleen de optie krijgt om tickets voor 2 dagen te boeken weet ik niet. Heb je dit bij verschillende data en tijdstippen geprobeerd, of alleen bij de dag en tijd dat je daadwerkelijk het park wilt bezoeken? In het laatste geval kan het ook gewoon een kwestie zijn van beschikbaarheid, misschien zijn de tickets voor 1 dag al verkocht.
      Vriendelijke groeten, Karianne.

      • Wij zitten nu in Kroatië en willen donderdag naar de plitvice meren. Wij willen graag de tickets bestellen, maar het lukt ons niet om met een Rabobank pas te betalen. Hij vraagt om creditcards en die hebben wij niet. Wat kunnen we doen?

        • Beste Angelique, zoals we al vaker hebben geantwoord, kun je alleen met een creditcard betalen. Je zou een creditcard van iemand kunnen ‘lenen’ en diegene dan direct terug betalen. Vriendelijke groeten, Karianne.

    • Beste Wim, ik denk dat je daarvoor contact op moet nemen met het park en dat je de reden door zal moeten geven. Alleen de redenen genoemd in het artikel zijn geldig, volgens de voorwaarden. Vriendelijke groeten, Karianne.

  3. Hallo Karianne,

    Wij zijn momenteel in Kroatië en willen kaarten kopen voor de Plitvice meren, nu kan ik via de site alleen met een creditcard betalen en die heb ik niet. Is er ook een andere mogelijkheid?

    • Beste Gre, volgens de website van Plitvice is het online boeken alleen mogelijk via creditcard. Is er iemand thuis in NL waarvan je de creditcard gegevens kunt gebruiken? Ik denk niet dat er een andere oplossing is, behalve de gok wagen dat je aan de kassa nog kaartjes kunt krijgen (waar je denk ik alleen met creditcard of contant kunt betalen), maar dit zou ik alleen proberen als ik er niet al te ver voor zou hoeven rijden. Veel succes! Vriendelijke groeten, Karianne.

      • Beste Karianne, bedankt voor je antwoord, we lazen het pas halverwege de dag.
        Wij zijn vandaag naar de Plitvice meren geweest. vanmorgen even voor 8 uur waren wij er en er stond geen rij voor de kassa. we konden de tickets gewoon met onze pinpas betalen en gelijk doorlopen.
        We waren bij ingang 1 en hebben route C gelopen, geweldig!

        vriendelijke groeten,
        Rob en Gré Jongejan

    • Beste Kim, vanaf de doorgaande weg maakt het in principe niet zo veel uit, want de ingangen liggen vrij dicht bij elkaar.
      Zou je een bepaalde route willen lopen, kijk dan even welke ingang die route aanbiedt (kun je lezen in ons hoofdartikel over Plitvice). Wil je beginnen bij de hoge meren, kies dan voor ingang 2 en wil je beginnen bij de lage meren, kies dan voor ingang 1. Vriendelijke groeten, Karianne.

  4. Als je een twee dagen ticket koopt, mag je dus zelf bepalen op welk tijdstip je op de tweede dag wilt, dat is heel fijn, maar geldt die tweede dag wel nog steeds de regel: als je uit het park bent geweest, mag je niet meer terug?

  5. Hi! even een vraagje. Ik en een vriendin gaan naar de meren maar wij zijn studenten. Dus ik wil graag 2 studentenkaartjes kopen. Moet ik ergens bewijzen dat wij echt studenten zijn, dus een pas van school oid?

  6. Beste Karianne,

    Indien we nu online boeken, kunnen dan nog steeds annuleren tot 48u voor het effectieve bezoek ?

    Groeten,
    Heather

    • Beste Loes, ik denk dat je daarvoor contact op moet nemen met het park. In de laatste 48 uur voor je bezoek kun je tickets niet meer wijzigen. Vriendelijke groeten, Karianne.

  7. Hallo,

    Bedankt voor de erg nuttige informatie!
    Ik heb 2 vraagjes:
    – Wanneer er extreme weersomstandigheden zijn en je hebt tickets geboekt, word je hiervan op voorhand dan op de hoogte gebracht?
    – Als je je tickets niet hebt afgeprint, kan de voucher dan via je smartphone gescand worden?

    Alvast bedankt!

    • Beste Celine, of je op voorhand geinformeerd wordt, staat niet in de voorwaarden vermeld. In deze tijd van het jaar is de kans op extreem weer klein, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, check dan van tevoren even de website voor actuele informatie of neem even contact op met het park. Ik heb begrepen dat alleen uitgeprintte tickets worden geaccepteerd, maar er is blijkbaar een mogelijkheid om ze bij aankomst te laten uitprinten (heb ik gehoord van iemand die hierover contact op heeft genomen met het park). Vriendelijke groeten, Karianne.

  8. Wij zijn net terug van onze reis door Kroatië en hadden ook vooraf online tickets gekocht. Met het voucher liepen we naar de kassa, maar daar werden we weer teruggestuurd naar de parkeerplaats waar een speciaal kantoortje zit waar je je e-tickets moet omwisselen voor echte tickets. Voorlopig moet je dus daar je vouchers omwisselen. Waarschijnlijk zal dit later in het jaar wel mogelijk zijn bij de kassa’s. Dit even ter info!

  9. Wij hebben net een ticket voor 2 dagen online gekocht, tijdens de bestelling hebben we als tijdstip 16.00 uur aangegeven. Mogen we op de tweede dag dan ook pas om 16.00 uur het park betreden? Of ook al wel in de ochtend?

    • Beste Peet, goeie vraag! Hier heb ik in de voorwaarden op de officiele website van het park nog niets over gelezen. Ik ga nogmaals contact met het park opnemen en zal vervolgens je vraag beantwoorden en het artikel updaten. Vriendelijke groeten, Karianne.

    • Hoi Peet,

      Wij hebben ook een ticket voor 2 dagen gekocht. Stond op jullie ticket ook alleen de datum van de tweede dag vermeld? Dit is bij ons namelijk wel het geval dus ik heb een email gestuurd met de vraag of het wel klopte. Ze gaven aan dat hun systeem altijd alleen de datum van de tweede dag aangeeft (maar ik vind dit alsnog vreemd dus vandaar dat ik graag wil weten of dit bij jou ook was). Wij zijn namelijk gebonden aan 2 vaste dagen.

      Groeten, Loes

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

It is main inner container footer text