De Peljesac brug, Kroatië’s nieuwe verbinding met Zuid-Dalmatië

/
3770 Views

Wie al eens met de auto naar Dubrovnik is gereden, weet dat je ter hoogte van het Peljesac schiereiland een stukje door Bosnië en Hercegovina moet rijden. Het gaat om de Neum corridor, die een lengte heeft van zo’n 10km.

Meestal worden paspoorten hier aan de grens wel gecontroleerd, maar worden ze alleen even vluchtig bekeken en kun je snel verder rijden. Toch zorgt deze dubbele grenscontrole in het drukke zomerseizoen voor de nodige wachttijden.

De toetreding van Kroatië tot Schengen (uiterlijk in 2024) zal voor strengere grenscontroles tussen Bosnië en Hercegovina en Kroatië zorgen, aangezien alle identiteitsbewijzen dan moeten worden gescand, wat tot wel 30 seconden per identiteitsbewijs kan duren.

Kaart Peljesac brug

Om deze twee landsgrenzen tussen Midden- en Zuid-Dalmatië te omzeilen, wordt momenteel de Peljesac brug aangelegd (spreek uit: Peljusjats). De hoogte van de brug is 55 meter, waardoor de scheepvaart er geen hinder van zal ondervinden.

De 2.4km lange Peljesac brug zal de D8 kustroute (de Magistrale) bij het plaatsje Komarna verbinden met het Peljesac schiereiland. Vanaf het schiereiland kan het verkeer gemakkelijk en snel doorrijden richting Dubrovnik, volledig over het vasteland.

De reistijd via de nieuwe brug zal aanzienlijk korter zijn dan via de Neum corridor. De gemiddelde reistijd vanaf het moment dat je de D8 verlaat (in Komarna) om de Peljesac route te nemen, tot aan het moment dat je de D8 weer opnieuw bereikt (in Doli), zal 22 minuten zijn.

Via de Neum corridor is de gemiddelde reistijd tussen deze twee punten 59 minuten. Dit levert dus een gemiddelde tijdswinst van 37 minuten op. Bovendien wordt het een tolvrije brug, reizigers hoeven dus niets te betalen.

Peljesac Brug Kroatie

De Peljesac brug wordt op 26 juli 2022 om middernacht geopend voor het verkeer. Hoewel de brug momenteel helemaal verbonden is, wordt er nog tot eind januari 2022 gewerkt aan het afwateringssysteem en het wegdek en daarna moeten de nodige controles uitgevoerd worden.

Ook wordt er aan beide kanten van de brug hard gewerkt aan de wegen. Vanwege het moeilijke terrein op het schiereiland was de aanleg van twee extra bruggen en twee tunnels nodig, een van een halve kilometer en een van 2.5 kilometer.

Bovendien komt er een omleiding bij het plaatsje Ston, waar ook twee tunnels en een brug worden gebouwd. Dit deel van het project zal pas in 2023 klaar zijn.

Er zijn geen plannen om de brug aan te sluiten op de A1 snelweg, aangezien er slechts twee rijstroken per richting zijn (een voor verkeer en een reddingsstrook).

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

It is main inner container footer text