Pinnen in Kroatië. Zo kies je de juiste geldautomaat.
In juli 2019 plaatsten we onderstaand bericht over pinautomaten in het buitenland op onze Facebook pagina.
Vanwege de vele reacties op het bericht leek het ons verstandig om de Facebook post ook op de website te plaatsen, dus bij deze:
Losstaande pinautomaten schieten wereldwijd als paddestoelen uit de grond, ook in Kroatië.
Een voorbeeld is Euronet, een Amerikaans bedrijf (geen bank!!) dat goed verdient aan de hoge kosten die ze rekenen voor het gebruik maken van hun pinautomaten. De kosten kunnen oplopen tot enkele tientallen euro’s, en in landen over de hele wereld worden mensen hier de dupe van.
Omdat deze pinautomaten op strategische plekken geplaatst worden, kiezen mensen er vaak uit gemak voor om ze te gebruiken, zonder na te denken over de gevolgen. Vaak staat er ‘ATM’ op deze automaten, de orginele Amerikaanse benaming voor pinautomaat.
Pin daarom altijd bij een bekende bank, ook al moet je er een stukje verder voor lopen. In Kroatië vind je echt overal pinautomaten van banken, waar je veilig kunt pinnen en eerlijke bedragen betaalt (kies indien mogelijk wel voor “withdrawal without conversion” zodat je de meest gunstige koers krijgt, namelijk die van je eigen bank).
Hier vind je een overzicht van banken in Kroatië, waarvan je de pinautomaten gerust kunt gebruiken: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banks_in_Croatia
Wij hebben op het vliegveld in Kroatië geld opgenomen en hebben 70 euro extra betaald aan transactiekosten, dit is pure oplichting, wij waren met mijn zus en zwager, die hebben ook gepint dus totaal 140 euro extra kwijt aan kosten, ? Dit hebben wij nog nooit meegemaakt en zijn toch in heel wat landen geweest.
Beste Veronica, ik kan me goed voorstellen dat je kwaad bent. Om welke aanbieder ging het?
Zoals ik pas ook schreef in een antwoord aan een andere lezer, is het officeel geen oplichting omdat onafhankelijke ATM aanbieders de kosten tijdens de transactie tonen en de mogelijkheid bieden om de transactie te annuleren.
Er worden overal ter wereld steeds meer ATM’s van onafhankelijke bedrijven zoals Euronet geplaatst. Vermijd onafhankelijke ATM’s als de pest en zorg dat je alleen pint bij geldautomaaten van banken. Vriendelijke groeten, Karianne.
Ik ben als Nederlander al meerdere malen in Kroatië geweest en kan er over zeggen dat het alleen de losstaande geldautomaten zijn waar het Engelse woord ATM bij staat waar je zo extreem veel geld extra betaald om geld op te nemen. Maar helaas betaal je bij de meeste normale geldautomaten van normale Kroatische banken ook al 30 Kuna per geld opname, maar dit is altijd nog minder dan de kosten bij de ATM geldautomaten. Mocht je in Kroatië een los staande geldautomaat willen gebruiken neem er dan 1 met de naam Bankomat
Beste Anton, dat het om losstaande ATM geldautomaten gaat, staat in het artikel vermeld. Je hebt gelijk dat pinnen bij geldautomaten van Kroatische banken niet gratis is, dat is het voor de Kroaten ook niet, zelfs niet als je pint bij je eigen bank. De kosten verschillen per bank. Mijn man betaalt 35 kuna als hij pint bij een automaat van een concurrerende bank en ongeveer de helft als hij pint bij zijn eigen bank. Ik zit bij een andere bank en betaal iets minder. Zowieso zijn bankkosten in Kroatie hoog, zo betaal ik bijvoorbeeld ook 50 kuna voor iedere bijschrijving op mijn bankrekening. Vriendelijke groeten, Karianne.
Goedendag,
Ook wij zijn er blijkbaar ingetuind: 5200,00 kuna gepind en hiervoor € 745,00 betaald. Rabo geeft aan dat de wisselkoerskosten voor dit bedrag € 710,00 is (waarvan 11,00 kosten). Dus bijna € 35,00 rekent Euronet voor deze transactie!!!!! Echt belachelijk veel geld.
Neem aan dat we hiertegen geen actie meer kunnen ondernemen?
Beste Esther, wat vervelend, maar ze overtreden blijkbaar geen regels en daarom zal het denk ik moeilijk worden om actie te ondernemen.
Ik heb zelf nog nooit een Euronet geldautomaat gebruikt en kan dus niet bevestigen dat onderstaande info klopt, maar dit staat op Euronet’s eigen website:
“Euronet does incur costs to run the ATM. We recoup these costs clearly and transparently, by providing choices on the ATM screens. EU and Member State laws as well as the rules of the respective card schemes, require full transparency of any charges applied during any cross-border transactions, and we meet those requirements.
As part of these rules and regulations and as a result of our desire to keep our customers fully informed, we clearly display any fees or charges to the cardholder using the ATM.
Before the transaction can proceed, the customer will have had to agree to the fees, as shown on-screen. We do not and cannot force customers to accept the charges. They are free to abort the transaction at any time at no cost.”
Vriendelijke groeten, Karianne.
Goedemorgen Karianne,
Ik denk dat je gelijk hebt, idd stond er een overzicht met kosten maar door drukte achter je, neem je niet genoeg tijd om alles goed te lezen en ook hadden we ons vooraf erin niet verdiept. Ik denk ook achteraf dat we wellicht ‘nee’ hadden moeten ingeven. Waarschijnlijk stelden ze toen de vraag over in Kunas of Euro’s dus daardoor wellicht ook dubbelop verkeerde keuzes gemaakt?! Je weet in je achterhoofd dat je wellicht meer kosten maakt maar staat er niet bij stil dat dit zoooveel zal zijn. En daar voel je je dan wel in opgelicht. Maar het blijft idd onze eigen fout.
Beste Esther, of het nu officieel wel of geen oplichting is, het voelt natuurlijk wel zo, want het zijn belachelijke bedragen die ze rekenen. Vandaar dat we er over hebben geschreven, om zoveel mogelijk mensen te waarschuwen. Vriendelijke groeten, Karianne.
De EU heeft nagelaten met een wetgeving te komen die banken en geldinstellingen verbiedt met dit soort praktijken te komen, al begrijp ik wel dat het plaatsen, onderhouden en bijvullen van zo’n OIN-automaat altijd met kosten gepaard gaat (denk maar aan de overvallen op geldtransporteurs en plofkraken die zo nu en dan plaatsvinden). In niet-Eurolanden als Polen en Tsjechië staan ook geldautomaten waar je getild wordt terwijl je er zelf bij staat, (waaronder zelfs bij een aantal gewone banken). In Duitsland is het zelfs zo erg dat dit bij geldopnames in Euro’s dat gewoon mag. Wel zijn ze verplicht om voor het akkoordgaan de hoogte van de kosten te vermelden, (vast bedrag of zoveel % van het op te nemen bedrag). SNS-bank bijv. maakte mij wijs dat de kosten ook doorberekend mogen worden als er een mededeling staat zoals: “Of en in welk bedrag uw bank kosten mogen berekenen hangt af van het kostenbeleid van de bank.” SNS laat je dus betalen zonder dat je vooraf op de hoogte bent hoe hoog de kosten zijn (en dat mag van de EU zeker niet!”. Dat betekent dus dat een PIN-betaling bij deze automaat zonder kosten is, als de geldautomaat niet de kosten vooraf kenbaar maakt.
Tip voor als je er soms niet aan ontkomt bij een ATM in een niet-Euroland te pinnen: Open een Revolut-rekening. Met een Premium-plan € 7,99/maand) krijg je een debitcard (terwijl een Creditcard op jaarbasis al gauw € 15-20 kost). Je kunt per maand voor € 400 aan vreemde valuta opnemen zonder transactiekosten (waaronder bij de ATM-automaten, waar Revolut een overeenkomst mee heeft), en via jouw rekening kun je tot € 1000/maand op ma-vr gratis naar andere valuta omwisselen. Handig voor als je vaak reist tussen niet-Eurolanden, (waarbij je al gauw € 5 aan kosten (en koersopslag) voor elke transactie bij de meeste Nederlandse banken.
Oké, dat wist ik niet want ik heb dit in Tsjechië en Hongarije nog nooit meegemaakt als ik daar met mijn Nederlandse bankpas geld uit de lokale geldautomaat haalden behalve de euronet geldautomaten natuurlijk want euronet is voor mij gewoon een oplichtings organisatie
Kroatie heeft over het algemeen relatief hoge bankkosten, vergeleken met NL. Maar de kosten zoals bij Euronet e.d. dat is idd pure oplichting.
De geldautomaat van Erste bank in Vodice berekend ook al 35 kuna kosten als je daar pint en kiest voor wisselkoers van je eigen bank! Is dit tegenwoordig bij alle geldautomaten van normale banken in Kroatië?
Beste Anton, er zijn in Kroatie altijd kosten verbonden aan pinnen bij een bank waar je geen klant bent (dat geldt niet alleen voor toeristen). Bij de meeste banken gaat het om 1 tot 2% van het opgenomen bedrag, met een minimum van 25 kuna. Vriendelijke groeten, Karianne.