Alles over privé accommodatie

/
45261 Views

Vakantie vieren in privé accommodatie zoals een kamer, studio, appartement, huisje of villa is een populaire keuze langs de Kroatische kust. In iedere stad, plaats of dorp vind je een overvloed aan accommodatie. Deze worden duidelijk aangegeven door middel van borden. Het Kroatische woord voor ‘kamer’ is ‘sobe’ en ‘appartement’ is ‘apartman’.

Appartementen in KroatiePrivé accommodatie is een betaalbare optie

Privé accommodatie is financieel gezien voor iedereen een aantrekkelijke optie, of je nu alleen, met z’n tweeën, met je gezin of met een grotere groep reist.

Om je een beetje een idee te geven:

  • Voor een kamer in een middel-grote plaats aan de kust, op een afstand van max. 300m van de zee, betaal je gemiddeld tussen de 20 en 40 euro per nacht.
  • Voor een appartement voor 4 personen in een middel-grote plaats aan de kust, op een afstand van max. 300m van de zee, betaal je gemiddeld tussen de 60 en 100 euro per nacht.

Dit is natuurlijk een heel ruim gemiddelde, want de prijs van een appartement hangt niet alleen af van de grootte van het appartement, maar ook het aantal kamers, de aanwezigheid van een terras of balkon, de (luxe) voorzieningen, de lokatie, etc.

Lees hier onze tips om geld te besparen op privé accommodatie.

Het Kroatische leven ervaren

Een ander voordeel van privé accommodatie is dat je hele leuke contacten op kunt doen met je gastheer of gastvrouw en veel kunt leren over de manier van leven in Kroatië. Veel Kroaten die accommodatie verhuren zijn gastvrije en spontane mensen die het leuk vinden om hun tradities, hun kookkunsten, eigengemaakte lekkernijen en dranken met hun gasten te delen. Ook geven ze je vaak groente en fruit uit eigen tuin. Sommigen zijn zelfs bereid om privé excursies voor je te organiseren.

Oude huisjes in SplitHoe vind je privé accommodatie?

Er zijn drie manieren om privé accommodatie te vinden:

  1. Op de bonnefooi gaan reizen en op de bestemming zelf accommodatie gaan zoeken
  2. (Online) accommodatie boeken via een ‘agency’ of bureau
  3. Online accommodatie boeken via één van vele websites waar je direct contact hebt met de eigenaar/verhuurder

Optie 1, zoeken op de bestemming, heeft zo zijn voordelen en nadelen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat je met je eigen ogen de accommodatie en de lokatie kunt zien en dus niet voor verrassingen zult komen te staan. Het nadeel is dat er altijd een kans is dat er geen accommodatie beschikbaar is op het moment en op de plek waar jij het zoekt. Zorg dus altijd dat je niet te laat op de dag begint met zoeken, zodat je genoeg tijd hebt om uit te wijken naar een andere plaats indien dit nodig is.

Je zult op sommige plekken groepjes mensen zien zitten die d.m.v. een bordje hun accommodatie aanbieden. Bijvoorbeeld aan het begin van een plaats, bij een bus- of treinstation, een haven, enz.

Deze mensen hebben vaak accommodatie op mindere populaire plekken (ver van de zee, buiten de plaats…) en dat is vaak de reden waarom ze langs de kant van de weg op zoek zijn naar gasten. Voordat je besluit om hun accommodatie te bekijken, kun je het beste eerst alle vragen stellen die voor jou van belang zijn, zodat je geen kostbare tijd verspilt. Besluit nooit om accommodatie te huren voordat je de accommodatie met eigen ogen hebt gezien!

Optie 2, via een bureau, is de makkelijkste optie, maar wel de duurste van de drie omdat je het bureau ook moet betalen voor hun diensten.

Optie 3, direct boeken via internet, kost waarschijnlijk iets meer tijd en energie dan optie 2 maar is wel goedkoper. Via onze website, onder het menu “prive accommodatie zoeken“, kun je ook een groot aanbod aan prive accommodatie op internet bekijken.

Waar moet je aan denken als je zelf via internet accommodatie boekt?

  • Je zult zelf contact op moeten nemen met de verhuurder dus het is handig als je vantevoren weet in welke taal je een email moet schrijven. Op de meeste sites wordt aangegeven welke talen de verhuurders spreken
  • Je kunt het beste een website zoeken waarbij je via credit card voor de accommodatie kunt betalen. Indien de verhuurder je vraagt om bij aankomst contant te betalen is dit geen probleem maar men verwacht vaak wel een kleine aanbetaling op het moment van reserveren. Indien deze aanbetaling niet via credit card betaalt kan worden dan is de enige andere optie een internationale overschrijving via de bank en dan moet je rekenen op extra kosten die op kunnen lopen tot tientallen euro’s.
  • Tip: gebruik Google Earth om de lokatie van de accommodatie op te zoeken, zodat je de omgeving kunt bekijken en kunt controleren of de afstanden tot de zee, strand, supermarkt etc. kloppen met de omschrijving van de verhuurder.
  • Niet alle verhuurders zijn eraan gewend om meerdere keren per dag hun email te checken. Wees er dus op voorbereid dat je soms een tijdje moet wachten op een reactie op je email.
  • Tip: zoek naar accommodatie op internet in het Engels, zo vind je veel meer dan in het Nederlands. Zoektermen om te gebruiken: ‘accommodation [plaatsnaam]’ , ‘apartments [plaatsnaam]’ , ‘villas [plaatsnaam]’

LuikjesLet op:

  • Veel verhuurders vragen een toeslag voor korte verblijven (1 tot 3 nachten) of verhuren hun accommodatie alleen voor een minimum aantal nachten.
  • Sommige accommodaties hebben een vaste dag en tijd voor aankomst en vetrek.
  • Zorg dat er geen misverstanden ontstaan over de prijs per persoon of de prijs per accommodatie.
  • Verhuurders zijn verplicht om het verblijf van hun gasten te melden bij de plaatselijke autoriteiten in verband met de betaling van toeristenbelasting. Gasten hoeven zelf niet mee te gaan maar de verhuurder moet wel de paspoorten van alle gasten meenemen om aan de autoriteiten te laten zien. Je krijgt je paspoort daarna meteen weer terug (niet alle verhuurders geven hun gasten ook daadwerkelijk aan bij de autoriteiten).

Tips:

Vraag vantevoren om het mobiele nummer van je gastheer/gastvrouw zodat je ze kunt bellen voordat je arriveert. Niet alle verhuurders wonen in de buurt van de accommodatie die ze verhuren, dus kun je ze beter op tijd laten weten wanneer je arriveert zodat je bij aankomst niet op de sleutel hoeft te wachten.

In Kroatië vind je nog niet overal duidelijke bordjes met straatnamen en huisnummers dus kan het soms lastig zijn om je accommodatie te vinden. Vraag je gastheer vantevoren naar de GPS lokatie, of misschien is er een makkelijk vindbare ontmoetingsplek in de omgeving van de accommodatie, zodat je je gastheer kunt volgen naar je vakantieverblijf en jezelf veel frustratie kunt besparen (zorg dat je zijn/haar mobiele nummer bij de hand hebt).

 

 

 

 

Boordeling van accommodatie d.m.v. sterren

Niet alle verhuurders laten hun accomodatie waarderen d.m.v. het sterren systeem. Dit zegt niets over de kwaliteit van hun accommodatie, dus laat je er niet van weerhouden om accommodatie te boeken omdat er geen sterren beoordeling is.

In Kroatië kan een accommodatie beoordeeld worden met 1 tot vier sterren. 1 ster komt heel weinig voor dus voor het gemak laten we deze beoordeling even achterwege.

Twee-persoons accommodatie moet aan de volgende afmetingen voldoen:

Twee sterren: min. 19 m² – Drie sterren: min 22 m² – Vier sterren: min 25 m²

Drie-persoons accommodatie moet aan de volgende afmetingen voldoen:

Twee sterren: min. 24 m² – Drie sterren: min 27 m² – Vier sterren: min 30 m²

Vier-persoons accommodatie moet aan de volgende afmetingen voldoen:

Twee sterren: min. 29 m² – Drie sterren: min 32 m² – Vier sterren: min 35 m²

Bedlinnen

Bedlinnen hoort in de prijs inbegrepen te zijn. In twee-sterren accommodatie moet bedlinnen 1x per week worden vervangen, in drie-sterren accommodatie iedere 3 dagen en in vier-sterren accommodatie om de dag. In drie- en vier-sterren accommodatie mag je ook om extra kussen vragen.

Keuken

Alle accommodaties met een keuken moeten voorzien zijn van standaard keukengerei, servies, bestek, pannen etc. Ook moet de kookplaat minstens twee elementen hebben en er moet een koelkast aanwezig zijn. Een vier-sterren accommodatie moet ook voorzien zijn van een oven, magnetron en afzuigkap.

Badkamer

In een accommodatie met één ster kan het zijn dat je een badkamer moet delen met anderen. Vanaf twee sterren hoor je je eigen privé badkamer te hebben.

Traditioneel stenen huisje

Extra voorzieningen

Airconditioning is verplicht vanaf drie sterren maar de meeste twee-sterren accommodaties zijn ook gewoon voorzien van airconditioning. Satelliet TV met internationale zenders is ook vanaf drie-sterren maar in de meeste twee-sterren accommodaties is dit ook gewoon aanwezig. Draadloos internet wordt steeds vaker aangeboden maar dit is niet verbonden aan het sterren systeem.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

9 Comments

  1. Hoi,

    Ik ben samen met 2 vriendinnen opzoek naar een apartementje, zoals hier boven ook gezegd wordt zie je snel door de bomen het bos niet meer. We zitten nu vooral op airbnb en booking.com te kijken en twijfelen dan ook vaak over de betrouwbaarheid. Ken jij zo wat apartementjes/verhuurders in split en Zadar?

    • Beste Susan, omdat ik zelf niet werkzaam ben in het toerisme heb ik geen contacten met verhuurders helaas. Ook ken ik persoonlijk geen mensen in Split of Zadar die verhuren. Waarover twijfel je precies wat betreft de betrouwbaarheid? De betrouwbaarheid van de websites (airbnb / booking.com) of de verhuurders? Als het om de websites gaat, kan ik je meteen geruststellen, deze bedrijven zijn zeker betrouwbaar. Als het om de verhuurders gaat: kies een appartement waarvoor al veel goede reviews zijn geschreven door vorige gasten, dan zit je altijd goed. Vriendelijke groeten, Karianne.

  2. Weet niet of ik deze vraag hier kan stellen?

    Welk vaarbewijs heb je nodig voor n sloep van bijna 6 meter?
    Staat op internet vaarbewijs 1 voor n kleine boot! Maar wat is een kleine boot!

    Hopelijk weten jullie hier antwoord op, zoniet waar kan ik die informatie vinden?

    • Beste Rineke, heb je op de website van Lucka Kapetanija gekeken? Hier zou je het op moeten kunnen vinden. https://www.mppi.hr/default.aspx?id=779
      Zo niet, dan kun je bellen naar een havenmeester, de telefoonnummers staan erbij op de website onder ‘harbormaster’s offices’. Vriendelijke groeten, Karianne.

  3. Wij willen graag met 10 personen met de auto naar Kroatië, nu zijn wij op zoek naar particuliere verhuurders. Wij zien hier in Nederland door de bomen het bos niet meer als het gaat om aanbieders. Vooral betrouwbare aanbieders. Heeft u misschien nog een tip hoe wij het beste in contact kunnen komen via een betrouwbare site om eventueel iets te kunnen huren. Vriendelijke groet Jo
    Ik hoop dat u ons op weg kunt helpen.

    • Besste Jo, ik denk dat de betrouwbaarheid van de site niet echt de belangrijkste factor is, want je huurt tenslotte van een prive persoon en de website is slechts de tussenpersoon. Op sommige sites kunnen gasten reviews achterlaten over de accommodatie en de verhuurders, op die manier krijg je een goed beeld van waar je terecht komt en wat je kunt verwachten. Denk aan sites zoals Booking.com en AirBnb bijvoorbeeld. Ik biedt op mijn website prive accommodatie aan via Atraveo (zie het menu bovenaan de pagina en klik op ‘appartementen’) en naar mijn mening is dit een betrouwbare website die zorgt voor een goede en professionele samenwerking met de verhuurders. Ik heb nog nooit gehoord dat er hierover klachten zijn en kan Atraveo dus ook aanraden.
      Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb kunnen helpen. Vriendelijke groeten, Karianne.

  4. Ik heb een mooi appartement gevonden om te verblijven komende zomer, maar vanuit booking.com zie ik dat het verplicht is om contant te betalen bij aankomst. Dat voelt enorm vervelend. Wat zijn de ervaringen hiermee en hoe kun je de risico’s van vervelende verrassingen voorkomen?

    • Beste Lisanne, aangezien ik hier zelf woon en dus nog nooit via Booking.com accommodatie heb geboekt, heb ik hier dus zelf geen ervaring mee. Een van mij buren biedt ook een appartement aan via Booking.com en voor zover ik weet laat zij haar gasten altijd pas aan het einde van hun verblijf betalen. Ik denk dat de meeste prive verhuurders pas bij vertrek laten betalen.
      Bij het boeken van prive accommodatie zal het toch in contanten moeten aangezien deze verhuurders geen bedrijf runnen en dus geen andere mogelijkheden hebben om hun gasten te laten betalen. Wat voor vervelende verrassingen ben je bang voor? Ik ken tientallen mensen die prive verhuren en heb nog nooit gehoord dat er iets niet goed is gegaan of dat er nare ervaringne waren. Je kunt prive verhuurders hier gewoon vertrouwen, vooral als ze met een bedrijf als Booking.com werken omdat er dan afspraken zijn waar men zich aan moet houden en omdat ze natuurlijk geen negatieve beoordelingen willen krijgen. Ik hoop dat ik je met deze info een beetje heb kunnen gerust stellen. Vriendelijke groeten, Karianne.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

It is main inner container footer text