Airbnb in Kroatië

/
864 Views

Kroatië is een land met een groot aanbod aan privé accommodatie en steeds meer particuliere verhuurders kiezen, net als wij, voor Airbnb als platform om hun accommodatie te verhuren.

De reden hiervoor is niet alleen de populariteit van Airbnb, maar ook de transparantie en de relatief lage servicekosten die eraan verbonden zijn. Zowel de huurder als de verhuurder betalen servicekosten aan Airbnb. Verhuurders houden hier rekening mee tijdens het bepalen van hun prijzen, het is tenslotte in hun eigen belang dat ze zichzelf niet uit de markt prijzen, aangezien er veel concurrentie is.

Communicatie tussen huurder en verhuurder

Op Airbnb kunnen verhuurder en huurder meer over elkaar te weten komen voordat er geboekt wordt. Beide partijen maken een profiel aan en kunnen elkaars beoordelingen lezen. Bovendien kun je net zo veel vragen stellen als je wilt, voordat je beslist of je wilt boeken of niet. De enige voorwaarde is dat je met elkaar communiceert op het Airbnb platform en niet daarbuiten. Om deze reden laat Airbnb je geen contactgegevens met elkaar uitwisselen als er (nog) niet geboekt is. Zet je bijvoorbeeld je telefoonnummer of emailadres in een berichtje aan de (ver)huurder, dan zal Airbnb deze contactgegevens automatisch verbergen. Nadat er is geboekt, kun je zonder problemen contactgegevens met elkaar uitwisselen en ben je vrij om te communiceren buiten Airbnb om.

Betalen

Op het moment dat je accommodatie boekt, maak je het te betalen bedrag over aan Airbnb. Je betaalt dus niet aan de verhuurder. Pas 24 uur na check-in maakt Airbnb het bedrag over aan de verhuurder. Op deze manier ben je er als huurder zeker van dat je je geld terugkrijgt als de accommodatie niet in orde is (mits je het binnen 24 uur meldt bij Airbnb uiteraard).

Airbnb in Kroatië

Schadeverzekering

Een bijkomend voordeel is dat de verhuurder via Airbnb verzekerd is in het geval van schade. Je draait als huurder dus niet op voor de kosten als je per ongeluk schade aanricht in de accommodatie die je huurt (dit betekent natuurliijk niet dat je geen reisverzekering nodig hebt). De verhuurder moet de schade melden bij Airbnb vóórdat de volgende gasten inchecken. Zorg dus dat je eventuele schade zo snel mogelijk meldt bij de verhuurder, niet pas tijdens de check-out.

Beoordelingen

Na check-out zal Airbnb je vragen om de accommodatie (en de verhuurder) te beoordelen. Ook zal Airbnb de verhuurder vragen om de huurder te beoordelen. Pas wanneer beide een beoordeling hebben geschreven, krijg je elkaars beoordeling te zien.

Airbnb zal je vragen om de accommodatie te beoordelen op verschillende vlakken, met een score van 1 tot 5 sterren. Naast de sterrenscore kun je ook een persoonlijk bericht aan de verhuurder schrijven. Dit bericht is niet zichtbaar voor anderen. Dit is een prima kans om feedback te geven die je niet persoonlijk hebt kunnen geven (of was vergeten bijvoorbeeld). Verhuurders horen graag hoe ze hun service en accommodatie kunnen verbeteren, aarzel dus niet om dit door te geven. Tenslotte kun je ook een bericht schrijven dat zichtbaar zal zijn voor andere (potentiële) huurders op het platform. Is er bepaalde info die je graag wilt delen met andere huurders, dan kun je dat hier doen.

Er is vaak wat verwarring over het Airbnb scoresysteem met sterren, omdat het erg lijkt op het hotelsterren systeem. Toch staan deze twee helemaal los van elkaar. Vijf sterren op Airbnb betekent dus niet dat de accommodatie de luxe biedt van een vijfsterrenhotel, maar dat de accommodatie aan al je verwachtingen heeft voldaan.

Toeristenbureaus op Airbnb

Met de populariteit van Airbnb neemt ook het aantal verhuurders toe die het aan toeristenbureaus overlaten om hun accommodatie via Airbnb te verhuren. In de meeste gevallen wordt er in de beschrijving van de accommodatie duidelijk vermeld dat een bureau (agency) de contactpersoon op Airbnb is. Dit maakt in principe weinig uit voor de communicatie, in plaats van met de eigenaar heb je contact met een medewerker van het bureau. Je kunt de medewerker gewoon vragen stellen over de accommodatie. Ze hebben normaal gesproken de accommodatie bezocht en horen er dus alles over te weten.

Prijzen

Wat we merken is dat de prijzen vaak omhooggaan wanneer eigenaren een bureau inhuren. Het is daarom belangrijk om meerdere accommodaties uit te zoeken die je aanspreken en de prijzen goed te vergelijken. De meeste verhuurders op Airbnb denken goed na over hun prijzen, ze vergelijken hun accommodatie met die van anderen en stemmen hun prijzen hierop af. Ook ontvangen verhuurders automatisch prijsadviezen van Airbnb, en ‘waarschuwingen’ wanneer hun prijzen te veel afwijken van soortgelijke accommodatie in de buurt. Airbnb heeft hier speciale algoritmes voor. Toch kunnen er verschillen in prijzen voorkomen tussen soortgelijke accommodaties en is het verstandig om eerst uit te zoeken wat de gemiddelde prijzen zijn voor een bepaald type accommodatie in een bepaald gebied, voordat je iets boekt.

Hier moet je op letten tijdens het kiezen van accommodatie op Airbnb

    1. Selecteer alleen accommodaties met een duidelijke, uitgebreide beschrijving en voldoende foto’s.
    2. Vergelijk de beschrijving met de foto’s. Klopt er iets niet? Vraag de verhuurder om helderheid.
    3. Zorg dat er duidelijkheid is over de slaapplaatsen. Hoeveel volwaardige bedden zijn er en hoeveel slaapbanken of andere ‘logeerbedden’?
    4. Zorg dat er duidelijkheid is over welke ruimtes voor jezelf zijn en welke ruimtes eventueel gedeeld worden met anderen, check dit ook voor terras, balkon, tuin en zwembad.
    5. Lees de beoordelingen. Alleen gasten die daadwerkelijk een accommodatie hebben gehuurd, kunnen een beoordeling schrijven. Je kunt er dus op vertrouwen dat beoordelingen echt zijn.
    6. Pas nadat je hebt geboekt, wordt de exacte locatie (adres/GPS) van de accommodatie gedeeld, omdat Airbnb de privacy van de verhuurder wil beschermen. Vóór het boeken kun je alleen zien in welke buurt het is.
    7. Check altijd de locatie. Gebruik Google Maps, doe onderzoek, stel vragen aan de verhuurder, etc. De locatie is tenslotte net zo belangrijk als de accommodatie zelf.
    8. Lees details zoals de annuleringsvoorwaarden aandachtig, deze worden namelijk door de verhuurder bepaald en zijn dus niet automatisch voor alle accommodaties hetzelfde.
    9. Check de huisregels in de beschrijving (of vraag erom). Veel verhuurders hebben regels over roken, feestjes, ‘quiet hours’, huisdieren, etc.
    10. Verhuurders zullen je nooit vragen om geld over te maken, een aanbetaling te doen of om bijv. je bank- of creditcard gegevens door te geven. Vraagt men dit wel, ga er dan niet op in en meld het bij Airbnb.
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

It is main inner container footer text