Toeristenvallen in Kroatië
In geen enkel land ontkom je eraan; toeristenvallen. Sommige zijn moeilijker te spotten dan andere, maar als je vantevoren je huiswerk doet, kun je er in veel gevallen vanuit gaan dat je waar voor je geld krijgt. Gelukkig valt het in Kroatië heel erg mee met toeristenvallen, maar er zijn een paar dingen die je kunnen helpen om teleurstelling te voorkomen.
- Teveel betalen voor een taxi
Meestal weet je vantevoren al wel wanneer je een taxi zult gaan gebruiken, zoals bijvoorbeeld van het vliegveld naar het hotel. In veel gevallen kun je dus vantevoren al aan iemand (bijv. de medewerker aan de infobalie op het vliegveld) vragen hoeveel een bepaalde taxirit ongeveer kost. Wanneer je dit eenmaal weet, kun je voor dat je instapt al een vaste prijs afspreken met de taxichauffeur.
- Teveel betalen in een restaurant
Eigenlijk geldt deze regel overal: hoe beter de locatie, hoe duurder het restaurant. Vermijd daarom restaurants (en cafés) op de belangrijkste pleinen, aan de belangrijkste straten en op de mooiste uitkijkpunten. Behalve dat je hier ongetwijfeld meer betaalt, kan het ook gebeuren dat de service tegenvalt. Toeristen zullen vanwege de goede ligging toch altijd blijven komen, dus is men er minder gemotiveerd om een zo goed mogelijke service te bieden. Kies dus gerust voor een restaurant of een café in een zijstraatje, een eindje van de hoofdattractie vandaan. Het uitzicht is er misschien minder interessant, maar je kunt er veel meer voor je geld verwachten.
- Grote menukaart, lage kwaliteit
Vis, vlees, pizza, pasta én risotto op het menu? Kies liever voor een restaurant met een kleine kaart, dat zich specialiseert in bijvoorbeeld vis, pasta óf vlees. Hier is de kans op teleurstelling het kleinst, en kun je rekenen op verse ingrediënten. Wil je echte Kroatische specialiteiten proeven, kies dan voor een konoba (een soort traditionele taverne). Meer tips voor restaurants in Kroatië.
- Teveel betalen voor couvert
In sommige restaurants (niet alleen in Kroatië) rekenen ze een bepaald bedrag voor het couvert, meestal een mandje brood, dat standaard wordt aangeboden aan het begin van de maaltijd. Wanneer het couvert niet wordt genoemd op de menukaart (en je dus niet weet wat het kost) moet je extra goed opletten als je de rekening krijgt. Een couvert zou bij een eerlijk restaurant niet meer dan ong. 20 kuna (ong. 3 euro) moeten kosten. Helaas lichten sommige restaurants je op door veel meer te rekenen, in de hoop dat de klant het niet merkt.
- Tegenvallende excursies
Tegenwoordig kun je online werkelijk alles beoordelen, ook excursies. Word je een excursie aangeboden, vraag dan eerst om de naam van de organisator en de naam van de excursie, check een website zoals bijv. Tripadvisor en maak daarna pas een besluit. Schroom je ook niet om de lokale bevolking te vragen welke organisatoren zij aanraden. Indien je moeite hebt met het maken van een keuze, kies dan voor de meest bekende organisator (die op zijn minst een eigen website heeft). En vergeet niet dat je ook veel bezienswaardigheden op eigen initiatief kunt bezoeken, zonder deel te nemen aan een excursie.
Tip: vraag hoe lang de reistijd (naar de bestemming toe) zal zijn en vergelijk dit met andere organisatoren. Blijkt de reistijd bij de ene aanbieder veel langer dan bij de andere, dan is de kans groot dat ze onderweg op meerdere plekken stoppen om andere toeristen op te pikken. Dit gaat uiteraard ten koste van je tijd op de bestemming zelf. Meer tips over het kiezen van excursies vind je hier.
- Te hoge wisselkoersen
Vliegvelden staan erom bekend dat ze hogere wisselkoersen dan gemiddeld rekenen. Verder kun je beter de “onofficiële” geldwisselkantoren mijden en in plaats daarvan geld wisselen bij een bank. In de meeste gevallen is geld opnemen bij een geldautomaat de beste optie. Voor vertrek kun je op de website van je bank al checken hoeveel je betaalt voor het pinnen van geld in het buitenland, zo weet je precies waar je aan toe bent. Tijdens het pinnen kies je altijd voor “ACCEPT WITHOUT CONVERSION”, zo wordt de wisselkoers van je eigen bank toegepast en weet je zeker dat je niet te veel betaalt.
- Verborgen kosten voor het huren van een auto
Sommige internationale autoverhuurbedrijven, zoals Sixt, lijken misschien voordelig te zijn, maar rekenen extra kosten voor schade- en diefstalverzekeringen terwijl dat bij andere bedrijven al bij de prijs inbegrepen is. Deze tip geldt niet alleen voor Kroatië maar voor waar dan ook ter wereld: wanneer je een quote voor de totale prijs hebt ontvangen, moet je dus zelf goed checken of dit inclusief de nodige verzekeringen is. Blijken ze niet te zijn inbegrepen, dan kun je ervan uit gaan dat je nog zo’n €20 per dag extra moet betalen. Ook betaal je meer als je je huurauto op een andere locatie inlevert dan waar je hem opgehaald hebt. Hoe verder de twee locaties uit elkaar liggen, hoe meer het je gaat kosten. Een auto ophalen op bijv. vliegveld Split en weer inleveren op vliegveld Dubrovnik is dus niet aan te raden.
- “Cross-border card” verkooptruc
Wanneer je een auto huurt in Kroatië en daarmee de grens met Bosnië of Montenegro over wilt gaan (bijvoorbeeld bij de Neum Corridor, op weg naar Dubrovnik), zullen sommige verhuurbedrijven je vertellen dat je een “Cross-border card” aan moet schaffen om te zorgen dat je verzekerd bent in Bosnië of Montenegro. Zorgt dat je hier niet intrapt, want je bent automatisch ook verzekerd in Bosnië en Montenegro met je Kroatische huurauto met het “green card” verzekeringssysteem, dat normaal al bij de prijs is inbegrepen. Betaal dus niet extra!
Wist je trouwens dat sommige attracties hoge toegangsprijzen vragen om juist minder toeristen aan te trekken? Hoe raar dit ook klinkt, dit is bijvoorbeeld het geval met de toegangsprijs voor de stadsmuren in Dubrovnik. De huidige prijs van 150 kuna is al heel veel, maar gaat misschien nog meer stijgen. De reden? Er zijn te veel bezoekers waardoor het te druk wordt op de muren, wat het er niet leuker op maakt voor de bezoekers. Door middel van een hogere prijs hoopt de gemeente Dubrovnik op minder bezoekers en een betere ervaring voor de mensen die er wél voor kiezen om over de muren te wandelen.
Ben je zelf in een toeristenval gelopen in Kroatië? Deel het hier om anderen te waarschuwen.
Helaas ben ik gisteren ook in de Euronet ATM automaat gestonken. Heeft me €25 gekost op een opnamebedrag van 220 Kuna (waarde €162, betaald €187). Het scherm withdrawal without conversion verscheen wel, daar heb ik de juiste keuze gemaakt. Maar daarna verscheen er nog een bevestigingsscherm, dat ik niet begreep. En ik had de omrekenkoers niet voldoende op mijn netvlies. Dus daar maakte ik de verkeerde keuze. Katsjing! Volgende gewoon naar een bank…
Wat jammer Manja! Inderdaad, gewoon de geldautomaten van de bekende (Kroatische) banken gebruiken, dan betaal je eerlijke bedragen. Vriendelijke groeten, Karianne.
Hoi karianne,
Wat heb je een mooie en handige site opgericht….
Wij vertrekken woensdag naar kroatie, krk om precies te zijn.
Heb je nog tips voor mij, is onze eerste keer naar een land zonder euro’s 🙂
Of nog leuke tips voor uitjes?
Mvg sjan
Beste Sjan, bedankt voor je compliment over de site. Hier ons artikel over Krk: https://www.allesoverkroatie.nl/het-eiland-krk/
Veel plezier gewenst! Vriendelijke groeten, Karianne.
Beste,
Dank je voor de leuke website. Ik heb echter een vraagje… van welk restaurant is de foto hierboven? Het ziet er super gezellig uit en we vertrekken volgende week voor een roadtrip…
Dank je
Groetjes,
Beste Aline, dit is Restaurant 360° Dubrovnik. Vriendelijke groeten, Karianne.
Hoi Karianne,
Je geeft aan dat we extra moeten opletten op de rekening maar als blijkt dat ze inderdaad te veel berekenen voor een mandje brood, wat kunnen we ertegen doen?
Groet,
Shirley
Beste Shirley, ik ben zelf niet in deze situatie geweest (in geen enkel land) en gelukkig komt het niet veel voor. Hoe je dit op kunt lossen hangt denk ik ook af van de reactie van het personeel. In de meeste gevallen zullen ze denk ik niet moeilijk doen. Ze hopen natuurlijk dat mensen het niet opmerken en hebben vast geen zin in een discussie in hun restaurant. Vriendelijk verzoeken de rekening aan te passen zou denk ik de oplossing zijn. Vriendelijke groeten, Karianne.
Mijd Euronet ATM! Ik heb een schandalig koers gekregen en een heleboel geld verloren. Betere koersen worden toch bij de onofficiële geldwisselkantoren toegepast.
Beste Cianto, je moet kiezen voor “without conversion” zodat de wisselkoers van je eigen bank wordt gerekend. Op die manier weet je waar je aan toe bent. Geeft een geldautomaat je niet de mogelijkheid om te kiezen tussen “with conversion” of “without conversion”, annuleer dan de transactie en kies een andere geldautomaat. Kies het liefst voor een geldautomaat van een van de grote Kroatische banken, zoals PBZ, Splitska Banka, Zagrebacka Banka, OTP, HPB, Erste, Privredna Banka, Zberbank, Addiko bank. Bij deze banken is de kans het grootst dat je de optie krijgt om “without conversion” te selecteren.
Euronet ATM is mij onbekend, ik heb het even opgezocht en het blijkt Amerikaans te zijn. Als buitenlands bedrijf hebben ze er natuurlijk alleen maar baat bij om in andere landen geldautmaten neer te zetten als ze goed kunnen verdienen aan de wisselkoers. Dus bij twijfel over een geldautomaat: doorlopen naar de volgende!
Vriendelijke groeten, Karianne.